Monday, November 23, 2009

CHOPPER


Sejarah

Sebelum adanya motosikal jenis chopper, adanya jenis bobber, bermaksud ia telah diringankan dengan membuang bahagian komponen seperti fender, untuk menjadikan ia ringan dan laju, ataupun bagi ia nampak lebh hebat atau selesa pada pandangan mata penunggang ataupun mencari lebih kepada minimalist. Contohnya bobberpad pada 1940 Indian Sport Scout " Bob-Job" yang di perkenalkan pada 1998 di pameran The Art of The Motorcycle. Motosikal tersebut pad a masa tersebut adalah sangat besar, fender yang berat, dan bila perlumbaan motosikal kesemua benda yang berat lagi nampak hebat itu langsung tidak ada. Secara tidak langsung, kemunculan era motosikal chopper bermula.

Pada era 60'an penunggang mtosikal mendapati hujung yang panjang pada fork membolehkan motosikal bergerak lebih mudah dan laju. Jarak antara nake rake dengan hujung fork di panjangkan. Walaubagaimanapun ia menjadiakan motosikal lebih susah dikawal semasa kelajuan melahu. Ada orang menyatakan " Kau tak boleh corner elok tapi kau nampak hebat dengan membuatnya".















CHOPPER PADA HARI INI.

Syarikat-syarikat seperti Jese G.James, West Coast Chopper antara syarikat yang berjaya membuat tradisional chopper style bike.Selain itu, custom style chopper ataupun custom cruiser menjadikan motosikal jenis chopper menjadi lebih terkenal. Antara pembuat motosikal yang terkenal seperti
Orange County Choppers, Indian Larry, Falcon Motorcycles, Warlock Motorcycles, dan Von Dutch custom Cycles. Perbezaan antara bobber dan chopper adalah bobber adalah buatan asal dari kilang dan chopper adalah di modifikasikan dari kerangka kilang.

Asal nama Chopper berasal daripada perkataan " chopping " bermaksud potong. Pembuat motosikal Chopper biasanya bermula daripada motosikal asal daripada kilang dan diubah suai oleh pengguna motosikal itu sendiri.























No comments:

Post a Comment